Rozhodl jsem se psát články o technickém provedení dronů, jak pro úplné amatéry, tak pro pokročilé fanoušky tohoto létání. Nečekejte však zde detailní návody jak co stavět nebo zapojit. Spíše to bude o možnostech dnešní doby, novinkách a vychytávkách. Název dron v našem případě není tak úplně přesný, my létáme s dronem jako s RC modelem, takže GPS nevyužíváme k automatickému letu po předem naprogramovaných bodech na mapě. Je to hlavně z důvodu bezpečnosti, máme vše stále pod kontrolou. GPS nám ale pomáhá k udržení se na jednom místě, pokud to právě potřebujeme nebo při ztrátě signálu či pokynu z vysílače se sám vrátí na určenou pozici nebo dokonce sám přistane. Ale o GPS a dalších senzorech až někdy jindy.
Začneme od začátku, jaké jsou drony a proč některému říká hexacopter a jinému quadrocopter. Je to dané rozložením a počtem vrtulí. Hexacopter jich má šest a tricopter jen tři. Jak to funguje? Třeba u hexacopteru se tři vrtule točí proti směru hodinových ručiček a tři zase po směru. Je to z důvodu otáčení kolem vlastní osy, můžeme se tak rozhlížet. Pokud se tři vrtule točící se po směru hodinových ručiček zrychlí a zbylé zpomalí tak aby copter nestoupal ani neklesal bude se otáčet kolem vlastní osy díky reakčnímu momentu vrtule. Stoupání a klesání provedeme jen zvýšením nebo zpomalením rychlosti otáček všech vrtulí. Náklon dopředu, dozadu, doleva a doprava se zase provede zrychlením a zpomalením určitých vrtulí. Následující obrázek vám ukáže, jak různé jsou coptery i s nákresem rotací vrtulí. Samozřejmě zde nejsou všechny možnosti, třeba dnes v profi oblasti používaný octocopter (osm vrtulí). Osm vrtulí více unese a je bezpečnější provoz. Když jedna vrtule upadne nebo motor selže, je schopen stroj letět a nezřítí se k zemi. Zase na druhou stranu, když spadne jen lehký quadrocopter který má jen půl kila, je to určitě méně než u octocopteru který může mít i 6 kilo. Každý copter se hodí na něco jiného.
Příště se podíváme na nejdůležitější elektroniku a to je řídící jednotka. Bez ní by bylo nemožné tak složité zařízení oládat, ale hlavně tak jednoduše a bezpečně létat. Řídcí deska je mozkem dronu, má na sobě mnoho senzorů ale o nich až příště.