Základním rozdílem v konstrukci copterů je počet ramen, ne počet motorů. Zda to bude hexacopter, quadrocopter nebo tří ramenná konstrukce, která může mít šest motorů nebo čtyř ramenná osm. Protože na každém rameni jsou dva motory proti sobě, to je především pro zvýšení výkonu nosnosti. Na konci každého ramene je uchycení motůrku. Většinou tam pasuje každý motůrek díky univerzálnosti uchycení. Barevné provedení je na vás, výběr je veliký, dokonce i s osvícením pro lepší orientaci v prostoru nebo létání za šera. Ale v noci s tím opravdu nelétejte! Pod středem pak najdete možnost uchycení baterie a podvozku (lyžin). I ten si ale můžete pořídit sklápěcí, nebude vám pak vadit při zavěšení kamery.
Uprostřed není jen pevný střed k uchycení ramen ale hlavně je tam deska s rozvodem elektrického proudu pro ESC a třeba i další BEC (podobné jako ESC, jen nemá výstup pro řízení motoru a dá se určit výstupní proud). Pokud vám nestačí 5V z ESC pro napájení třeba příjímače, tak vám BEC nabídne podobnou službu, jen proud bude kvalitnější, odfiltrován od šumu z motorů, což se právě hodí třeba k napájení GPS, která je hodně choulostivá na kvalitu napájení. Proč takové desky jsou vůbec potřeba? Když na šesti motorovém stroji přidáte plyn a stoupáte vzhůru, protéká tudy nemálo proudu a ten je potřeba správně rozdělovat pro všechny elektrická zařízení. Aby prostě vše fungovalo tak jak má, ale taky aby to k něčemu vypadalo a nebylo tam jen klubko drátů, kde budou zaručeně vznikat ztráty a teplo.
Materiálů ze kterých jsou rámy zhotoveny je mnoho. Ty nejlacinější jsou z umělé hmoty, dokonce se už tisknou na 3D tiskárnách, právě z důvodu ceny. Pak jsou z hliníkových profilů, ať kulatých či hranatých. Tyto rámy jsou velice pevné, než s tím bouchnete pěkně o zem. Pak se už moc opravovat nedá, ale naopak lehké zohýbání opravíte rychle a bez dalšího potřebného materiálu. A jako poslední jsem si ponechal karbonový rám. Ten je lehký, velice pevný a když s tím bouchnete o zem, tak většinou praskne vše možné okolo ale rám (trubičky) vydrží.
Zavěšení kamery bylo do nedávna dost drahé, pokud jste použili gimbal. Jeho cena pod 100 dolarů spadla za poslední rok. Bez něj profi záběry prostě neuděláte. Pokud přiděláte kameru jen natvrdo k rámu, na videu uvidíte každý náklon a věřte, že se se copter naklání neustále, právě aby se vyrovnal. Gimbal tyto náklony eliminuje opačným nakloněním. Pak je video z kamery stabilní. Základní rozdělení gimbalu je na dvouosé a tříosé. Tříosý ještě navíc dokáže otáčet kameru kolem vertikální osy dokola, nebo udržet směr pohledu. Dvouosý vám vychytá náklony doleva a doprava a dozadu a dopředu. Gimbal můžete pořídit s vlastní řídící jednotkou, která má na sobě senzory náklonu nebo ho připojíte k vaší řídící jednotce coptera, pokud tuto funkci podporuje a ona vám gimbal bude ovládat. Tento gimbal je pak lacinější o tuto řídící jednotku. Reakce gimbalu jsou v msec, vše je okamžitě vyrovnáno a na výstupu nepoznáte začátek a konec náklonu. Vše je dokonalé.
Příště se podíváme na zalétávání a další vychytávky těchto létajících strojů.